5 листопада, 2018

Інгредієнти успіху компанії «Агропродсервіс»

agroprodservice










Дивіться відео-обзор про компанію агропідприємство «Агропродсервіс» за цим посиланням: https://youtu.be/smw6PcQvMlE

Компанія «Агропродсервіс» – одне з найпотужніших підприємств не лише Західного регіону, а й України загалом, взірець господарювання та працелюбності.
В чому рецепт успіху цієї компанії, і чи є він насправді? Можемо запевнити, так, є. І ми розкриємо його «інгредієнти».

Інгредієнт №1: керівник, котрий любить свою справу

«В аграрному бізнесі я, певно, з народження, – розповідає генеральний директор підприємства Андрій Степанович Баран. – Я народився у селі, мої батьки працювали в колгоспі. Батько був спочатку механізатором, потім бригадиром тракторної бригади, мати – обліковцем. Я завжди був поряд із землею, тож, мабуть, це і вплинуло на вибір професії. Після школи я вступив до Тернопільського фінансово-економічного інституту на факультет планування сільського господарства, а після закінчення навчання почав будувати свою кар’єру на Львівщині. Так сталося, що мені запропонували посаду заступника голови колгоспу з тваринництва. Це для мене було дещо нове. Працював я там до армії. Коли одружився, вирішили сім’єю повернутися до Тернопільської області. Я ніколи не був кабінетним економістом, це не моя природа. Мене більше цікавить виробництво. З Іваном Адамовичем Чайківським ми стали партнерами у 2003 році. З того часу, я вважаю, що моя нинішня справа дала мені змогу максимально розкрити свій потенціал. Як на мене – це найпродуктивніший етап мого життя».

Інгредієнт №2: рухатися вперед

«Спочатку у нас було приблизно 2000 га землі, – продовжує пан Андрій. – Це були дуже важкі часи: техніки було мало, вона була застарілою, проте ми ставили собі амбітні цілі та поступово досягали мети. Наступного року компанії виповниться 20 років. Це, звісно, мало, втім, за цей період наша команда подолала величезний шлях розвитку».

Нині «Агропродсервіс» це господарство з замкненим циклом виробництва, з розвинутою галуззю рослинництва та тваринництва, з насіннєвим та комбікормовим заводами, м’ясокомбінатом й елеваторами.

«Простіше, звичайно, виростити врожай, зібрати його й скласти в елеватори, а потім відвантажити на продаж, – розмірковує Андрій Степанович. – Але наша команда прагне працювати весь час. Багатогалузевий розвиток бізнесу для нас – це нові робочі місця і підтримка державного та місцевого бюджетів. Таким чином, ми бачимо розвиток і країни в цілому. Нам потрібна продукція з доданою вартістю, адже майбутнє не за сировиною, виробляти яку простіше і дешевше».

Інгредієнт №3: чітка стратегія і тактика розвитку

У господарстві вирощують широкий спектр культур і дотримуються сівозмін, піклуються про родючість землі.

У структурі сівозмін озима пшениця основна зернова культура (до 20%), під озимий ріпак і цукрові буряки відведено по 10% посівних площ. Окрім цього, вирощують соняшник, сою, кукурудзу, озимий ячмінь та ярі зернові колосові.

«Озимий ячмінь нам потрібен для підтримання фуражного балансу, ярий – для пивоваріння, – продовжує Андрій Степанович. – Стабільно збираємо 8 т/га пшениці щороку навіть за несприятливих умов, проте хочемо підвищити врожайність до 10 т/га. Приміром, задля цього ввели у сівозміну горох, оскільки розуміємо, що ця культура як попередник може забезпечити 1–1,5 т надбавки врожайності пшениці. Особлива потреба в сої виникла, коли ми розвинули тваринництво (задля здешевлення витрат на кормові ресурси). Побудували власний соєпереробний завод. Тепер під цю культуру відводимо 5–6 тис. га. Щодо кукурудзи – основною товарною позицією є кукурудза на зерно. Також певна частина йде на фураж. До речі, цьогоріч в Україні всі очікують рекордних урожаїв кукурудзи через вдалі для неї погодні умови. Другий рік сіємо жито на сінаж, збираємо його в І декаді травня, а потім висіваємо кукурудзу. Таким чином отримуємо два врожаї з одного гектара. Жито не уражується мікотоксинами, добре росте на збіднених землях. Отримуємо 7–8 т/га продукції. Незначна частка площ належить соняшнику - 1500 га».

Окрім рослинництва господарство є виробником та постачальником високоякісного насіння зернових, олійних, кормових і технічних культур на теренах всієї України.

«Насінництвом зайнялися спочатку для власних потреб, а потім усвідомили, що в цьому є набагато більший потенціал, – розповідає господар. – Без якісної генетики технологія живлення і захисту не дасть бажаних результатів. Задля розвитку цієї галузі виробництва ми побудували насіннєвий завод, оснастили його сучасним обладнанням. Цього року очікуємо устаткування для другої, сучаснішої, лінії для бобових культур, зокрема надсучасні фотосепаратори. Окрім власної реалізації, працюємо з компаніями-дистриб’юторами, котрі замовляють у нас насіннєвий матеріал».

З самого початку існування на господарстві окрім роботи на землі паралельно впроваджували й розвивали тваринництво, котре почалося зі свинарства.

Пан Андрій посміхається:

«Це сьогодні свинарство поширене, а тоді це був дуже специфічний бізнес зі спадами і злетами. Нині ми в п’ятірці лідерів України за обсягами виробництва свинини. Також у нас є молочне скотарство – 4 молочні ферми. На деяких із них поголів’я ми збільшили вдесятеро. Задля забезпечення тварин кормом побудували комбікормовий завод. Наступний крок – розвиток м’ясного скотарства».

Інгредієнт №4: підлаштовуватися під будь-які умови

В аграрному бізнесі ризиків дуже багато і перш за все тому, що людина не може впливати на один із найголовніших чинників хорошого врожаю – погодні умови. Для ПАП «Агропродсервіс» специфікою цього року була пізня весна. Попри те, що вологи з зими було достатньо, через раптове та стрімке підвищення температури під кінець І декади квітня і відсутність опадів майже місяць після посівної кампанії, відчувався її дефіцит.

«Тому ми не змогли отримати дружних сходів буряків та ранніх зернових культур, – говорить Андрій Степанович. – Однак у кінці травня і у черні опадів було вдосталь, а подекуди і поза норми. Отож для культур із довшим циклом вегетації загалом склалися оптимальні умови, проте водночас складними були умови жнив. Специфіка останніх років нашої зони – нерівномірне випадіння опадів, шквали і зливові дощі. Це накладає свій відбиток на технології вирощування. Насамперед – це сприятливі умови для розвитку грибних хвороб. Утім, ми до цього готові – використовуємо потужні протруйники і надійні системи захисту».

Інгредієнт №5: орієнтація на інновації

В компанії «Агропродсервіс» упевнені – у веденні землеробства нині потрібні нові підходи. Саме тому тут щороку закладають величезну кількість демопосівів, де експериментують із селекцією та технологіями вирощування. Найголовніше, що всі ці досліди та їх результати є абсолютно відкритими для всіх охочих. Ба більше, вже третій рік поспіль підприємство об’єднує тутешніх аграріїв під егідою форуму «Нове Зернятко», який став майданчиком для обміну досвідом, поглядами і технологіями. Окрім цього, компанія стежить за світовими трендами в сфері використання супутникового моніторингу та штучного інтелекту для аграрного бізнесу. За словами пана Андрія, це справді працює. Комп’ютерні системи з супутниковим моніторингом і сукупністю інших інструментів, придатних для аналітики стану поля, дають змогу вчасно помітити різкі відмінності у вегетації культур та їх локалізацію. Таким чином легше й швидше приймати виважені рішення. Звичайно, впровадження точного землеробства потребує додаткових капіталовкладень, але майбутнього без інновацій не буде.

Інгредієнт №6: цінувати свою команду

«Наш колектив сьогодні – це понад 2000 працівників у всіх сферах діяльності господарства, – розповідає пан Андрій. – Усе, що ми маємо, стало можливим завдяки нашому міцному згуртованому колективу, і зусиллям кожного, хто працює разом з нами. Найголовніше завдання – втримати команду, забезпечити стабільність кожному нашому працівнику. Сьогодні багато хто нарікає на умови життя в цій країні. Тому ми хочемо забезпечити своїм спеціалістам гідні умови праці та життя, аби вони вбачали свій подальший розвиток саме тут. Разом із ними розвиватиметься і наш бізнес, і регіон загалом. Інколи ліпше покращувати вже здобуте, аніж продовжувати розширюватися. Тому перш за все ми намагаємося поліпшити ефективність того, що ми вже маємо. Напрямів до вдосконалення є багато й без розширення. Крім цього, тісно співпрацюємо з місцевими громадами, піклуємося про своїх пайовиків, адже їхня земля – найголовніший ресурс виробництва. Підтримуємо місцеві школи і дитячі садки в громадах, інвестуємо в розвиток спорту та дозвілля для молоді».

Інгредієнт №7: давати можливості для поліпшення

«Ми омолодили склад агрономічної служби. Сьогодні це молоді люди, котрі хочуть вчитися, – продовжує керівник компанії. – Коли обираю персонал, перш за все керуюся бажанням вчитися і розвиватися. Це найголовніше. Тому ми дуже рідко помиляємося у виборі кадрів. Для того, аби наші фахівці розвивалися, ми разом відвідуємо виставки і дні поля в Європі та США тощо. Також цінними є майстер-класи та семінари від компаній-партнерів. Наприклад, компанія «Байєр» щороку організовує майстер-класи для наших агрономів, де вони, безперечно, покращують свої фахові знання щодо технологічних аспектів вирощування й технології захисту. Звісно, як керівник я дуже задоволений такою можливістю, і вважаю такі заходи корисними й важливими».

Інгредієнт №8: надійні партнери

Успіх бізнесу залежить від вибору партнерів та якості їхніх послуг. Саме тому з самого початку господарювання в компанії «Агропродсервіс» використовували препарати компанії «Байєр».

«Певно, наша співпраця розпочалася з препаратів бетанальної групи для цукрових буряків, – пригадує Андрій Степанович. – Статистика нашої цьогорічної співпраці – оборот понад 2 млн дол. США. Препарати компанії на 60% закривають наші потреби у технології вирощування цукрових буряків, на 50% – для ріпаку та на 40% – для зернових культур. Якщо говорити про загальну частку препаратів компанії – це приблизно 30%. Власне, як постійні клієнти ми маємо й інші переваги окрім якісних продуктів – приміром, користуємося фінансовими рішеннями від «Байєр» та є активним учасником програми лояльності Байєр АгроАльянс. Таким чином ми заощаджуємо кошти на придбанні препаратів».

До речі співпраця з компанією «Байєр» за вексельною програмою зручна тим, що умови авалювання становлять лише 1% від суми векселю і в той же час убезпечують агровиробника від валютних ризиків.

Головний агроном підприємства Ігор Ігорович Ліщинський ділиться і своїми враженнями від партнерства з «Байєр»:

«Важливим критерієм у партнерстві є допомога і підтримка у режимі 24/7. Окрім цього, вбачаю велику користь у проведенні Байєр Майстер Класів, куди компанія запрошує іноземних фахівців. Вони залюбки діляться своїм досвідом щодо певних нюансів живлення, обробітку ґрунту тощо. Ми й надалі хочемо брати участь у таких заходах. Добре ділитися досвідом із іншими господарствами, коли всі ми об’єднуємося і збираємося на таких майданчиках. Мені подобається, що ми не говоримо на майстер-класах про конкретні продукти, а лише про діючі речовини й технології.

Цьогоріч у рамках навчальної поїздки я відвідав виробничі потужності компанії і був здивований масштабами виробництва не тільки в сфері захисту рослин, а й у плані фармацевтики й ветеринарії. Це, насправді, одна з найпотужніших компаній світу. Вражає наскільки там турбуються про екологію й довкілля, зокрема щодо відходів. Також нещодавно був присутній на відкритті заводу Bayer з виробництва і доробки насіння DEKALB у Житомирській області. Завод справив враження, дуже великий та потужний об’єкт, цікаво б було відвідати його під час роботи».

Оглянувши посіви цукрових буряків, можна переконатися у дієвості технології захисту. Листкова поверхня рослин чиста, без уражень церкоспорозом. Для буряків це дуже важливо, адже накопичення цукру відбувається саме завдяки фотосинтезу.

«Через погодні умови цього року очікували спалах церкоспорозу, – продовжує головний агроном. – Для першого внесення ідеально придатна суміш триазолів і стробілурінів, як у препараті Cфера® Макс, у другому внесенні можна використати лише триазоли або багатокомпонентний продукт, приміром фунгіцид Медісон®. Звісно, фунгіцид має бути високоякісним й ефективним. Низка високоврожайних і високоцукристих гібридів потребують потужного фунгіцидного захисту. Під час прийняття рішення стосовно обробок, орієнтуємося на стан полів. Зазвичай першу обробку починаємо у фазі середньої вилки. Якщо проявів хвороб немає – перша обробка є профілактичною, тож норми використання препарату середні, за перших проявів – даємо максимальну норму. Зазвичай церкоспороз починається з І декади червня. Приблизно в той же час ми виконуємо перше внесення. Час другої обробки припадає на середину липня. Я вважаю, що препарат Cфера® Макс обов’язково слід вносити за 1-ї обробки, адже він має як профілактичну, так і лікувальну дію й посилює процес фотосинтезу завдяки стробілуриновій групі».

Гербіцидний захист буряків у господарстві здійснювали препаратами Бетанал® Експерт та Ачіба®.

Цьогоріч господарство вперше спробувало суміш Авіатор® Xpro, 0,6 – 0,8 л/га, і Медісон®, 0,6 л/га, для захисту озимої пшениці у фазі прапорцевого листка проти комплексу листкових хвороб. Комбінація речовин із групи SDHI разом з азолами демонструє більшу ефективність. SDHI-речовини (біксафен) використовують у програмах захисту як партнери, аби запобігти виникненню резистентності. Таким чином на господарстві легко вирішують проблему піренофорозу.

Хоча соняшник і не основна культура в структурі посівів підприємства, втім, до її захисту ставляться не менш відповідально. Другий рік поспіль тут використовують ґрунтовий гербіцид Челендж® (2,5 л/га) у суміші з пропізахлором (1,5 л/га). Ці речовини доповнюють одна одну і спектр контрольованих бур’янів значно розширюється. За словами Ігоря Ліщинського, препарат діє м’яко, і він задоволений його ефективністю. «Також у нашому регіоні є проблеми з хворобами кошику, – говорить фахівець. – Тому другу фунгіцидну обробку на початку або в середні цвітіння ми здійснюємо препаратом Пропульс®. Є суттєва різниця між посівами, обробленими й необробленими фунгіцидами. Якщо ми хочемо мати врожайність до 4 т/га, обов’язково має бути 2 фунгіцидні обробки».

Одним із найголовніших чинників урожайності ріпаку є стратегія інсектицидного захисту. Стосовно неї пан Ігор також ділиться своїми секретами:

«Інсектициди вносимо щоразу разом із рістрегуляторами. В основному це продукти піретроїдної групи, приміром Децис® Профі. Якщо восени потрібно повторити внесення регуляторів, додаємо до суміші потужніший інсектицид, наприклад Коннект®. Основні шкідники в нашому регіоні – ріпаковий пильщик і прихованохоботники. Навесні, за стрімкого потепління і швидкого відновлення вегетації, застосовуємо піретроїди, аби зупинити першу хвилю прихованохоботників. Пізніше, коли культура починає активно рости, до фази бутонізації, ми обробляємо посіви інсектицидом Коннект®, а на початку цвітіння – інсектицидом Біскайя®. Також звернули увагу на препарат Протеус®

Більша частина посівів кукурудзи господарства – селекція компанії DEKALB. Схеми захисту посівів різні. Для контролю бур’янів у фазі появи першого листка культури та бур’янів у фазі сім’ядолей в основному тут використовують Аденго® у нормі 0,25 л/га та страховий гербіцид МайсТер® Пауер у нормі 1,5 л/га, який також частково має ґрунтову дію. Якщо на полях немає багаторічних бур’янів - можна обійтися і внесенням лише ґрунтового гербіциду. Посіви на таких полях лишаються чистими протягом усього вегетаційного сезону. Останнім часом зростає шкодочинність кукурудзяного метелика, внаслідок чого рослини ламаються, збиральна вологість зерна підвищується, з’являються мікотоксини. На думку фахівця, інсектицидний захист у цьому випадку спрацьовує краще, аніж біологічний – ефективність понад 90%. Інсектициди вносять у фазі викидання волоті, більшість посівів захищені препаратом Белт® у нормі 0,15 л/га.

Інгредієнт №9: сміливі плани на майбутнє

За словами Андрія Степановича, золоте правило в бізнесі – працювати й докладати максимум зусиль до всього, що робиш. Серед численних планів на майбутнє – встановити наступного року всеукраїнський рекорд із врожайності озимої пшениці.

На прикладі «Агропродсервісу» стає зрозумілим, що кожна мрія може стати досяжною метою, якщо ставити правильні завдання й обирати найкращий шлях розвитку – від пошуку команди фахівців до вибору засобів захисту рослин. І тоді все вийде.

Copyright © Bayer AG